Friday, September 27, 2024
HomeBREAKING NEWSWanita Islam kahwin kapten hoki India tak boleh dituduh murtad sewenang-wenang, kata...

Wanita Islam kahwin kapten hoki India tak boleh dituduh murtad sewenang-wenang, kata Zulkifli

KUALA LUMPUR: Umat Islam di Malaysia tidak harus sewenang-wenangnya menghukum seseorang itu murtad hanya berdasarkan khabar angin, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Zulkifli Mohamad.

Merujuk kepada isu perkahwinan seorang wanita Malaysia beragama Islam dengan kapten pasukan hoki India, Zulkifli berkata Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan mentakrifkan seseorang yang berbangsa Melayu itu adalah beragama Islam.

“Oleh itu, tidak semudahnya bagi sesiapa untuk menghukum seseorang yang berbangsa Melayu murtad hanya berdasarkan khabar yang belum dipastikan kesahihannya.

“Kerajaan yakin serta percaya, isu ini akan dapat ditangani dalam masa terdekat oleh pihak berkuasa agama negeri Johor…..lebih-lebih lagi isu ini juga mendapat perhatian langsung daripada Sultan Johor (Sultan Ibrahim Sultan Iskandar),” katanya di Dewan Negara hari ini.

Warga Malaysia tempatan, Illi Najwa Saddique dilaporkan berkahwin dengan kapten pasukan hoki India di Mithapur dekat Jalandhar, Punjab, minggu lalu.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Ahmad Marzuk Shaary dilaporkan berkata beliau difahamkan wanita yang berasal dari Johor itu masih beragama Islam, dan kerajaan belum menerima permohonan daripadanya untuk berkahwin di luar negara.

Sebelum ini media melaporkan, kapten pasukan hoki India, Manpreet Singh Pawar, melangsungkan majlis perkahwinan dengan Najwa di Mithapur dekat Jalandhar, Punjab.

Manpreet, 28, mengenakan sut perkahwinan Punjabi yang lengkap dengan serban, sementara Illi Najwa kelihatan memakai pakaian pengantin Punjabi ketika mereka bertukar ikrar perkahwinan.

Ia menimbulkan tanda tanya warganet berhubung status agama gadis berkenaan.

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments